Här ges en presentation av pågående forskning inom ämnet litteraturvetenskap, inriktning barn- och ungdomslitteratur och andra närliggande ämnen som anmälts till Sbi. Förteckningen innehåller C- och D-uppsatser, master- och magisterarbeten, avhandlingar, postdoktoral forskning samt olika forskningsprojekt. Listan omfattar endast de arbeten som anmälts till Sbi.

Anmäl forskningsarbete under Anmäl forskning. Det är värdefullt om så många som möjligt anmäler pågående forskning. Glöm inte att rapportera när arbetet slutförts.

Under Ämnesregister i menyn finns pågående forskningsarbete efter olika ämnen.


Pågående forskning
(Klicka på namnet för fullständiga uppgifter)

A 
Författare: Valérie Alfvén (doktorand)
Ämne: Våld och censur i nutida svenska och franska ungdomsromaner speglade i tre romaner.

Författare: Maria Andersson (fil dr)
Ämnen:
1) Rätt till röst? Den svenska flickboken 1830-1920.
2) Sexualupplysning för barn 1965-2014.

Författare: Helen Asklund (fil dr)
Ämne: Pojkgestalten i den moderna svenska ungdomsboken

Författare: Cecilia Axell (fil dr)
Ämne: Barnlitteraturens tekniklandskap: En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus.

B
Författare: Agnes-Margrethe Bjorvand
Ämne: "Voffor gör ho på detta viset?" Ord og bilder i Astrid Lindgrens bildebøker.

Författare: Andreas Bode (fil dr)
Ämne: Ungdomsrörelsens litteratur i Weimarer Republik 1918-1933.

Författare: Sara Van den Bossche (akademisk assistent)
Ämne: Astrid Lindgren och barnlitteraturens kanon i Sverige, Belgien och Nederländerna.

Författare: Ulf Boëthius (professor em)
Ämnen:
1) Barbro Lindgren - en monografi.
2) Första och andra världskrigen i den svenska barnlitteraturen. 

C - D
Författare: Nina Christensen (Centerleder, PhD)
Ämne: Det oplyste barn i børnelitteraturen. I 1700-tallets anden halvdel og i dag.

Författare: Elina Druker (fil dr, docent)
Ämnen: 
1) Transformations of the mechanized body. Mass culture, picturebooks and the avant-garde in Einar Nerman’s work.
2) Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur.
3) Modernitet, barn och konsumtion.
  
E
Författare: Helene Ehriander (fil dr, universitetslektor)
Ämnen:
1) Astrid Lindgren som förlagsredaktör.
2) Barn i främmande länder 1945-

Författare: B.J. Epstein (fil dr, universitetslektor)
Ämnen:
1) Queera texter för barn och ungdomar i Skandinavien och engelsktalande länder
2) Amning i barnböcker
3) Översättning av barnböcker

Författare: Katarina Eriksson Barajas (fil dr, docent, professor) 
Ämnen:  
1) Livsideal i noveller av Marguerite Yourcenar. Två österlandsnoveller som utgivits som illustrerade barnböcker analyseras.
2) Comics and Graphic Novels in Education. A Literature Review.
3) Barnperspektiv och barns perspektiv i forskning om barn- och ungdomslitteratur. 
4) Sagostund på fritids. Barns iscensättning av sagoläsningslek på fritids.

Upp


F

Författare: Davide Finco (fil dr, docent)
Ämne: På barnets sida. Nordiska inflytanden på den italienska barnlitteraturen under senare 1900-talet.
Historia av en 'mindre' revolution mellan ny pedagogik, litterär insats och förlagens bidrag.

Författare: Rebecka Fokin (FM, doktorand)
Ämne: Röst, rum och relationer. Flickan berättad i samtida nordisk fantasy för ungdomar.

Författare: Tilda Maria Forselius (fil dr)
Ämne: Flickdetektiver i barn- och ungdomsböcker 1945-1960.

G - H
Författare: Nina Goga
Ämne: Nature in Children's Literature.

Författare: Tuva Haglund (fil mag)
Ämne: Häxflickor och läskulturer i Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelforstrilogi.

Författare: Birger Hedén (fil dr)
Ämne: Den svenska barndeckaren till och med Mästerdetektiven Blomkvist.

Författare: Eva Heggestad
Ämne: Regnbågsfamiljer och könsöverskridande barn. Bilderbokens nya invånare. 

Författare: Martin Hellström (lektor)
Ämnen:
1) Maria Gripes författarskap och det medforskande litteratursamtalet.
2) Astrid Lindgren och sagospelstraditionen.

Författare: Katharina Hubli
Ämne: Tove Jansson och barnbokens materialitet.
   
Författare: Helene Høyrup (lektor, ph.d.)
Ämne: Børnelitteratur i et New Literacy-perspektiv.

J - K
Författare: Viktor Johansson (dr, lektor)
Ämne: Lärande utan mål - Lek, bilderböcker och filosofi med barn i förskolan

Författare: Birgitta Josefsson (universitetsadjunkt)
Ämne: Bovparen i Astrid Lindgrens böcker – en antagonistanalys.

Författare: Lena Kjersén Edman
Ämne: Boksamtal med barn och ungdomar. Intertextualitet.

Författare: Marie-Helene Klementsson (doktorand)
Ämne: Icke lärarledda gruppsamtal på gymnasiet.

Författare: Lena Kåreland (professor)
Ämne: Studier över svensk ungdomsroman under 2000-talets första decennium.

Författare: Lisa Källström (fil.lic., doktorand)
Ämne: Röda flätor och för stora skor.

L
Författare: Päivi Lappalainen (professor)
Ämne: Flickboken i Finland 1879-1949

Författare: Charlotte Lindgren (universitetslektor i franska)
Ämne: Moderna svenska barnböcker på franska

Författare: Sylvia Liseling-Nilsson (PhD, asst. prof.)
Ämne: Children’s and Young Adult Literature, and Swedish, Dutch and Polish literature in translation

Författare: Anna Lyngfelt (fil dr)
Ämne: Du är i slukaråldern Muhammed!

Författare: Eva Margareta Löfgren (fil dr)
Ämnen:
1) Stockholm på mormors och farfars tid.
2) Svenska och engelska flickböcker.

Författare: Corina Löwe (doktorand)
Ämne: Kinder- und Jugendkriminalliteratur der DDR (barn- och ungdomskriminallitteratur i DDR).

M - P
Författare: Helena Magnusson (fil dr)
Ämne: En riktig bok? Om nybörjarläsning.

Författare: Nikola von Merveldt (Prof. Dr.)
Ämne: Sakbokvärldens mått: Ett interdisciplinärt kollokvium om geografiska böcker för barn.

Författare: Angelika Nikolowski-Bogomoloff (fil dr)
Ämne: Astrid Lindgrens böcker om Madicken. Översättning och censur i Storbritannien, USA,
DDR och Västtyskland.

Författare:Janina Orlov (fil dr)
Ämnen:
1) Tove Janssons författarskap.
2) Naturskildring i rysk, svensk och finsk barnlitteratur.
3) Föräldralösa barn i rysk litteratur.
4) Barnlitteraturhistoria, företrädesvis svensk, finsk och rysk.

R
Författare: Stephanie Reinbold (doktorand)
Ämne: Den moderna svenska fantastiska barnlitteraturen och dess mottagande i Tyskland.

Författare: Cornelia Rémi (fil dr)
Ämnen:
1) Reading as Playing: The Cognitive Challenge of the Wimmelbuch.
2) From Green Gables to Grönkulla: Anne's Arrival in Sweden.
3) Faktabokvärldens mått ("Die Vermessung der Sachbuchwelt"). 
4) Forskningsande, berättarglädje och fiktionell logik i Hannes Hüttners fantasyroman "Das Blaue vom Himmel" ("Erfindergeist, Entdeckerfreude und fiktionale Logik in Hannes Hüttners phantastischem Roman 'Das Blaue vom Himmel' (1974)").
5) Självfunderingar, självrepresentationer och självkritik i James Krüss' författarskap.

S
Författare: Maria Simonsson (bitr. professor)
Ämne: Hur bidrar Pippi, Pettson och Mamma-Mu & Co. till flickors teknikutbildning på förskolan? Flickor, teknik och barnlitteratur i förskolan

Författare: Anna Karlskov Skyggebjerg (lektor, Ph.D)
Ämne: Poetiske billedbøger i et økokritisk perspektiv.

Författare: Ylva Sommerland (doktorand)
Ämne: Tecknade tomboys : kalejdoskopiskt kön i manga.

Författare: Astrid Surmatz (dr, docent, assoc. prof.)
Ämnen:
1) The image of the arctic and polar areas in children's literature
2) Lapplandsbilden i Linnés fotspår

Författare: Sonja Svensson (docent)
Ämne: Barnavänner och skolkamrater. Svenska barn- och ungdomstidningar 1766–1900 mot en internationell bakgrund.

Författare: Eva Söderberg
Ämnen:
1) Dödsmotivet och björnmotivet i bilderboken.
2) Pippi Långstrump: föregångare (de klassiska flickböckerna) och efterföljare (svenska ungdomsböcker och Millennium-trilogin.)

T
Författare: Ewa Teodorowicz-Hellman
Ämnen: Pippis äventyr i Polen.

Författare: Birgitta Theander (fil dr)
Ämne: Flickboken i Sverige mellan 1920 och 1965, med särskild tonvikt på yrkesromanen för unga flickor.

U
Författare: Margaretha Ullström (universitetsadjunkt)
Ämnen:
1) Bilder av folkhemmet i 1900-talets svenska ungdomslitteratur.
2) Värmländska berättelser för barn och unga förr och nu.

V, W
Författare: Lars Wallner (doktorand)
Ämne: Serietidningar i pedagogisk praktik: analys av hur serietidningar görs i interaktion i svensk undervisning.

Författare: Sara Van Meerbergen (FD)
Ämnen:
1) Play, parody, intertextuality and interaction: Postmodern Flemish picture books as semiotic playgrounds.
2) Glokala barn.

Författare: Åsa Warnqvist (fil dr)
Ämnen:
1) L.M. Montgomery in Sweden.
2) Skildringar av flykt i bilderböcker utgivna 2015 och 2016.
3) Sexualitet och könsuttryck i svensk samtida barn- och ungdomslitteratur.
4) Från könsschabloner till -överskridningar i serieromaner för ungdomar.

Författare: Boel Westin (professor)
Ämne: Äldre litteratur för barn och ungdom.

Författare:Lars Vipsjö (FD)
Ämne: Barnboken i en kontext av Pokemón Go och museet

Författare: Lydia Wistisen (doktorand)
Ämne: Relationen mellan människa och stad i svensk ungdomslitteratur med Stockholmsmotiv.

Y - Z
Författare: Erik Zillén, (docent)
Ämne: Den aisopiska fabeln i tidigmoderna Sverige.

Ö
Författare: Magnus Öhrn (fil dr)
Ämne: Den svenska pojkboken. Maskulinitetsstudier i den svenska pojkboksgenren från slutet 1800-talet till 1960-talets mitt.

Författare: Kristin Ørjasæter (dr art och direktör for Norsk barnebokinstitutt)
Ämne: Barneperspektivet. En studie i barnelitterære fortellerstemmer och Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse

Författare: Mia Österlund (fil dr)
Ämne: Hur görs genus i nordiska bilderböcker.

 

Upp



Svenska barnboksinstitutet Växel 08-54 54 20 50 info@sbi.kb.se >> Öppettider
Odengatan 61 Bibliotek 08-54 54 20 60 biblioteket@sbi.kb.se
113 22 Stockholm